Rijden op de bus loopt voor Louis (71) als een rode draad door zijn leven. Van zijn eerste baan tot een mooie carrière na zijn pensioen: de liefde voor het vak is nooit verdwenen. “Ik ga door tot ik 100 ben”, lacht hij.
Rijden op de bus loopt voor Louis (71) als een rode draad door zijn leven. Van zijn eerste baan tot een mooie carrière na zijn pensioen: de liefde voor het vak is nooit verdwenen. “Ik ga door tot ik 100 ben”, lacht hij.
"Ik ben in 1975 begonnen als buschauffeur”, vertelt Louis. “Ik had toen net mijn diensttijd erop zitten en had daar al mijn rijbewijzen gehaald. Rijden vond ik geweldig, dus het voelde als een logische stap.”
“Dat waren trouwens hele andere tijden”, vervolgt hij. “Stuurbekrachtiging of spiegelverwarming bestond niet. Dus je moest bijna rechtop staan om de bocht door te komen. En als het regende, moest ik passagiers vragen om het raam bij de voordeur schoon te vegen.”
Na een aantal jaar achter het grote stuur gaat Louis een andere passie achterna: muziek en dj’en. Hij begint zijn eigen bedrijf in licht en geluid voor artiesten. Daarna werkt hij onder andere als regiomanager en accountmanager bij verschillende bedrijven. Maar als zijn toenmalige werkgever in 2013 de deuren moet sluiten, komt Louis op zijn 59e zonder baan te zitten.
Al snel komt hij uit bij zijn oude liefde. “In die tijd was het op je 59e lastig om iets nieuws te vinden”, vertelt Louis. “Toen zag ik een advertentie van een uitzendbureau dat buschauffeurs zocht in Amsterdam. Ik kom zelf uit Groningen, maar ze regelden dan een hotel voor je. Ik dacht: potverdikkie, dát lijkt me weer leuk!" Na een korte opfriscursus, stapt Louis weer op de bus. “Ik had jaren niet gereden, maar bus rijden verleer je nooit”, vertelt hij. “Ik vond het geweldig om weer achter het grote stuur te zitten. Het virus was weer helemaal aangewakkerd.”
Al snel kan Louis via Consolid ook in zijn eigen regio aan de slag als buschauffeur. Hij rijdt vanaf 2015 voor Qbuzz en later Arriva in Groningen. Tot corona roet in het eten gooit. “Door corona mochten er geen oproepkrachten meer rijden. Ontzettend jammer. Gelukkig kreeg ik al snel een belletje van Susanne, al jaren mijn contactpersoon bij Consolid, met de vraag of ik bussen op en neer wilde brengen voor reparatie en onderhoud. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.”
Inmiddels is Louis met pensioen, maar rijdt hij via Consolid nog steeds met veel plezier op de bus. “Stil zitten is niks voor mij”, vertelt hij. “Ik werk nu zo’n drie dagen per week. Ik breng nog steeds bussen weg voor onderhoud en reparatie, maar rijd ook weer lijndiensten en doe regieondersteuning. Dan ruil ik bussen die te weinig spanning hebben om op het station. Ze houden me lekker bezig bij Consolid.”
Achter Louis staat een sterke steunpilaar: zijn vrouw Hieke. "Ze vindt het geweldig dat ik nog steeds zo van het rijden geniet. Ze steunt me altijd, wacht op me als ik een avonddienst rijd en soms laat thuiskom. En naast het rijden is er nog genoeg tijd om samen leuke dingen te doen."
En stoppen? Dat is voorlopig nog geen optie voor Louis. "Ik heb net mijn Code 95 vernieuwd. Zolang ik me zo goed voel als nu, ga ik door tot ik 100 ben!", zegt hij lachend.
Is rijden ook jouw passie? Bekijk onze vacatures.